Drag
search
En
عناصر طعم قهوه

وبلاگ

0 like 195 view

عناصر طعم قهوه

شاید فکر کنید که عناصر طعم فقط چیزی برای شراب است اما کلمات مختلف مانند بدن، عطر و نت ها‌ برای توصیف طعم قهوه خوب معلوم می کند که این نوشیدنی نیز پیچیده است. طعم قهوه دارای پنج عنصر مختلف است: عطر، طعم، اسیدیته، بدن و پسامزه. ما لزوماً هر بار که قهوه می نوشیم «چشیدن قهوه» را تجربه نمی کنیم.اما اگر یک قهوه خوب و باکیفیت می‌خرید و می‌خواهید طعم آن را فراتر از این که «این واقعاً خوش طعم است!» درک کنید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

 

شرکت شهریار ارائه دهنده محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی از برندهای معتبر خارجی می باشد.

 

عطر (Aroma)

بو، رایحه، عطر، خواص بویایی - هر چه می خواهید اسمش را بگذارید - عطر قهوه این است که بعد از دم کردنش بوی آن چگونه است.ما در مورد دانه قبل از دم کردن صحبت نمی کنیم، اگرچه بوی خوبی دارد و می تواند بخشی از تجربه‌ی قهوه باشد. ما در مورد عطری صحبت می کنیم که قهوه‌ی تازه دم می دهد و این یک عامل کلیدی در درک طعم است چراکه مزه ارتباط تنگاتنگی با بو دارد،بنابراین می توانید عطر را به عنوان پیش درآمدی برای طعم قهوه در نظر بگیرید. گیاهی، گلی،مرکباتی، آجیلی، تند، میوه‌ای و غیره برخی از نمونه‌های رایحه‌ی قهوه هستند.

طعم (Flavor)

بارزترین ویژگی قهوه، طعم آن است. به طور خاص، منظور ما نت‌های طعمی است که هنگام ارزیابی طعم ظاهر می‌شوند. طعم مرکبات، گل، توت، شکلاتی، آجیلی، کره ای، کاراملی، دودی، تند، شیرین، ترش، وانیل از جمله طعم‌هایی هستند که قهوه‌ می‌تواند داشته باشد گرچه لیست نت‌های طعم و پروفایل طعم بلند بالااست. طعم می تواند بسیار شبیه عطر قهوه باشد. اگرچه، ویژگی هایی که با عطر و طعم ظاهر می شود می تواند متفاوت هم باشند. برای استفاده‌ی بیشتر از عطر و طعم، یک جرعه پروپیمانه قهوه نخورید و آن را بچرخانید. از این طریق نمی توانید چیز زیادی از آن بگیرید.در عوض، یک جرعه کوچک با دهان کمی باز بنوشید و با آن مقداری هوا وارد کنید، گویی در حال نوشیدن یک نوشیدنی واقعا داغ هستید که مراقبید دهانتان نسوزد سپس به آرامی اجازه دهید دور زبان شما بچرخد.به این ترتیب بیشترین بهره را از طعم آن خواهید برد.

اسیدیته (Acidity)

قهوه دارای محتوای اسیدی است.حداقل ممکن است چند نوع مختلف اسید در قهوه وجود داشته باشد، به عنوان مثال اسید سیتریک اما در این مورد ما در مورد سطح اسیدیته یا انواع اسید موجود در قهوه صحبت نمی کنیم. وقتی می گوییم اسیدیته در قهوه، منظور ما از چشیدن، درخشندگی و احساس خشکی است که مشخصات طعم قهوه را نشان می دهد، یا در جنبه منفی ترشی یا تندی قهوه است. بسیاری از مردم قهوه ای را که خیلی «اسیدی» است دوست ندارند.اما اسید موجود در قهوه در واقع برای طعم بسیار مهم است. بدون آن، قهوه خسته کننده و بی طعم می شود. می توان آن را به عنوان ترش یا ترش بودن قهوه درک کرد، اما بیشتر از این است حتی می تواند شیرین‌ باشد!وقتی اسیدیته‌ی کمتری وجود داشته باشد، سایر ویژگی ها بیشتر می شوند. قهوه لایت روست اسیدیته بیشتری دارد و دارک روست کمتر.

بدن (Body)

بدن یا احساس دهان به احساس قهوه در دهان شما اشاره دارد. این پارامتر به رسوبات موجود در قهوه و میزان "چگالی" آن مربوط می شود. با نوشیدن یک فنجان قهوه می توانید در دهانتان احساس پرتنی یا بی تنی کنید.در واقع نمی‌توان احساس کرد که هیچ بدنی در قهوه وجود ندارد. اما وقتی کمبود بدن وجود دارد، قهوه در دهان شما صاف و رقیق می شود. بدن را می توان پر، سبک، غلیظ، آبکی، ابریشمی، شربتی و غیره توصیف کرد.

پسامزه (Aftertaste)

پسامزه که به آن پایان نیز‌می گویند، طعمی است که بعد از نوشیدن قهوه یا تف کردن آن باقی می ماند. وقتی بدن سنگین‌تر یا پرتر باشد، طعم‌های بیشتری باقی می‌مانند. معمولاً می توان آن را به صورت دودی، چوبی، تند و طعم های دیگر توصیف کرد که مشخصه‌ی قهوه ‌ی دارک روست یا قهوه های پر بدن است. درک عناصر طعم قهوه و تجربه چشیدن قهوه نیاز به تمرین دارد.مطمئناً می تواند سرگرم کننده و با ارزش باشد، اما مدتی طول می کشد تا مهارت آن را به دست آورید.اولین بار که آن را امتحان می کنید، ممکن است فکر کنید، "بله، طعم آن شبیه قهوه است!"اما وقتی بتوانید عناصر بیشتری از طعم قهوه را درک کنید، ممکن است تعجب کنید که چقدر سریع شروع به تشخیص برخی از این چیزها می کنید.

 

توصیه ما این است که یک قهوه خوب و با کیفیت بخرید که برخی از این موارد را روی بسته‌بندی توضیح می‌دهند.ممکن است برخی از نت های طعم و عطر، احتمالا بدن را نیز توصیف کنند. وقتی قهوه را امتحان می کنید، ببینید آیا می توانید این ویژگی ها را تشخیص دهید! بعد از اینکه حداقل چند بار این کار را امتحان کردید، یک قهوه بخرید و سپس قبل از خواندن در مورد ویژگی های آن، طعم قهوه خود را انجام دهید و ببینید که آیا آن را درست انجام داده اید یا خیر.این یک آزمایش عالی است که نشان می دهد کام شما چقدر خوب رشد کرده است. واقعیت این است که این واقعاً فقط برای قهوه‌بازها نیست، این یک تجربه لذت‌بخش است که در واقع به شما کمک می‌کند هر بار که قهوه را می‌نوشید، بیشتر از آن قدردانی کنید. چه «چشیدن قهوه» انجام دهید چه نه!

 

محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی برندهای معتبر خارجی را از شرکت شهریار تهیه کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب مرتبط

وبلاگ

آخرین مطالب