Drag
search
En
عربیکا یا روبوستا؟

وبلاگ

0 like 140 view

عربیکا یا روبوستا؟

بیش از ۱۰۰ نوع قهوه در دنیا وجود دارد، اما دو نوع اصلی که به طور گسترده تولید و فروخته می شوند عبارتند از:عربیکا و روبوستا. با این حال، حتی در یک نوع از این قهوه‌ها، شرایط مختلف و اغلب غیرقابل پیش‌بینیِ رشد و روش‌های فرآیند، طعم متفاوتی را در فنجان نهایی ایجادمی‌کند، و یک دانه قهوه ممکن است در مقایسه با دیگری که در یک مکان متفاوت رشد کرده، مجموعه‌ای از ویژگی‌های کاملاً متمایز از خود نشان دهد.

 

شرکت شهریار ارائه دهنده محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی از برندهای معتبر خارجی می باشد.

 

تفاوت بین دو نوع قهوه

تفاوت بین دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا عبارتند از:

  • طعم: دانه های قهوه عربیکا از نظر طعم ممتازتر در نظر گرفته می شوند. عربیکا طعم نرم تر و شیرین تری دارد، طعمی همراه با ته‌مزه شکلات یا شکر و بعضیاز میوه ها یا انواع توت ها. از طرف دیگر، روبوستا طعم قوی تر، تندتر و تلخ تری دارد.
  • شرایط رشد: تفاوت بزرگ قهوه عربیکا و روبوستا در شرایطی که در آن کشت می شود،دیده‌می‌شوند. قهوه عربیکا در ارتفاع بالای ۶۰۰ متر در بالای کوه ها و محیطهای گرمسیری کاشته می شود. در حالی که قهوه روبوستا در هر فاصله‌ای از سطح دریا تا حدود ۶۰۰ متر رشد می کند. قهوه های روبوستا نیز میوه سفت تری تولید می کنند و بنابراین به آفتت حساس نیستند.از طرف دیگر عربیکا شکننده تر است و می تواند توسط حشرات مزاحم آسیب ببیند.
  • میزان کافئین: به نظر شما کدام یک حاوی کافئین بیشتری است؟ عربیکا یا روبوستا؟ با کمال تعجب بسیاری از مردم می گویند عربیکا، اما، قهوه روبوستا در واقع میزان کافئین بیشتری دارد. روبوستا به طور مکرر در قهوه فوری و به عنوان یک افزودنی ترکیبی با عرییکا استفاده می شود تا به یک مخلوط قهوه خاص کمک کند. در واقع، روبوستا حدود ۲.۷ درصد کافئین دارد در حالی که عربیکا ۱.۵ درصد دارد.
  • ویژگی ضاهری دانه‌ها: دانه های قهوه عربیکا در مقایسه با دانه های کوچکتر و گردتر روبوستا کمی بزرگتر بوده و شکلی بیضوی دارند.
  • زراعت: یکی از مزایای گیاه قهوه روبوستا این است که بسیار مقاوم است. در ارتفاعات کم رشد می کند و در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است. میزان کافئین درهر دانه بالاست، آفات از طعم تلخ کافئین بیزارند و خواص میکروبی آن به خوبی در دفاع از بیماری ها مفید است. گیاهان قهوه عربیکا شکننده هستند وبه مواد مغذی زیادی نیاز دارند. این گیاه باید در ارتفاعات بالا در آب و هوای سرد و نیمه گرمسیری با رطوبت زیاد، خاک متراکم دارای مواد مغذی و تعادل سایه و آفتاب رشد کند. به دلیل شکنندگی، گیاهان قهوه عربیکا در برابر آفات، درجه حرارت سرد یا مراقبت ضعیف ،حساس هستند.
  • محتوای چربی و قند: عربیکا حاوی تقریباً ۶۰ درصد چربی بیشتر و تقریباً دو برابر غلظت قند است.این عامل نیز احتمالاً تأثیر زیادی در ترجیح طعم عربیکا بر روبوستا دارد.
  • ارتفاع بوته: عربیکا معمولاً بین ۲.۵ - ۴.۵ متر در مقایسه با ارتفاع ۴.۵ - ۶ متری روبوستا رشد می کند.
  • قیمت: تولید روبوستا بسیار ساده تر و ارزان تر است و برای رشد گیاه قهوه عربیکا به انرژی و منابع بیشتری نیاز است بنابراین قهوه عربیکا گرانتر از روبوستااست.

 

در نهایت تقریباً ۷۵ درصد از تولید قهوه جهان عربیکا و ۲۵ درصد آن را روبوستا تشکیل می دهد. آمریکای لاتین بزرگترین تولید کننده عربیکا در جهاناست، در حالی که ویتنام بیشترین میزان قهوه روبوستا را تولید می کند.

 

محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی برندهای معتبر خارجی را از شرکت شهریار تهیه کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب مرتبط

وبلاگ

آخرین مطالب