Drag
search
En
قهوه بدون کافئین

وبلاگ

0 like 104 view

قهوه بدون کافئین

قهوه دیکف یا قهوه بدون کافئین نوعی از دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا نیست که به صورت طبیعی کافئین نداشته باشد بلکه همان قهوه‌ی معمولی است که طی فرایند شسته شدن وقبل از رست و آسیاب شدن ،کافئین خود را به مقدار قابل توجهی از دست داده است و مقدار خیلی کمی کافئین در آن باقی مانده است. در این نوع از قهوه که از قهوه معمولی درست می شود و تنها کافئین آن حذف گردیده است ، درست مانند هر قهوه دیگری، هر چه دانه قهوه با کیفیت تر باشد، عطر و طعم قهوه هم بهتر خواهد شد.

 

شرکت شهریار ارائه دهنده محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی از برندهای معتبر خارجی می باشد.

 

کافئین زدایی

معمولاً در فرآیند کافئین زدایی، دانه های قهوه را در حلال های آلی خیس میکنند تا کافئین قهوه را در خود جذب نمایند. فرآیند کافئین زدایی دانه های قهوه اولین بار در اوایل قرن بیستم توسط یک آلمانی به نام لودویگ روزلیوس اختراع و ثبت شد. او تصادفاً متوجه شد که دانه های قهوه سبز او که در آب دریا خیس خورده بود، کافئینی کمتر از حد معمول دارد. او تلاش کرد کافئین قهوه را با استفاده از بنزن حذف کند. مثل هر فرآیند استخراج دیگر، ارزان ترین و ساده ترین راه برای حذف کافئین از دانه های قهوه، استفاده از یک حلال است. همانطور که اشاره شد در ابتدا برای بیرون آوردن کافئین از بنزن استفاده می کردند که سمی است واین باعث بیماری می شد. به همین دلیل استفاده از بنزن را متوقف کردند و به استفاده از حلال های گران تر، موثر تر و کمتر سمی روی آوردند. البته علاوه بر این روش، کافئین را می‌توان با استفاده از دی اکسید کربن یا فیلتر ذغال سنگ هم از بین برد. سوئیسی ها یک روش بهتر و ایمن تر (فرآیند Swiss water) را برای حذف کافئین ابداع کردند که با شستن دانه قهوه در آب داغ و استخراج کافئین توسط اسمز، این کار را انجام می دهند.

 

حتی بهترین و موثرترین فرآیندهای کافئین زدایی هم نمی توانند 100 درصد کافئین قهوه را حذف کنند. استاندارد این است که حداقل 90% کافئین کل قهوه حذف گردد تا بتوان به آن قهوه، “کافئین زدایی شده” گفت. حذف کافئین قهوه تا تا 99% نیز ممکن است. اما به زمان بیشتری نیاز دارد و عطر و طعم بیشتری از قهوه می گیرد! قهوه دیکف (Decaf Coffee) نوشیدنی ملایم تری با طعم و رایحه کمتر است و البته که کافئین کمتری دارد. این قهوه یک گزینه ایده آل برای کسانی است که طعم تلخ و بوی شدید و تند قهوه معمولی را دوست ندارند و یا کسانی که دارای شرایط خاص پزشکی بوده و از داروهای تجویزی استفاده می‌کنند و این داروها ممکن است با کافئین تداخل پیدا کند.همچنین به خانم‌های باردار و شیرده توصیه می‌شود، میزان مصرف کافئین خود را محدود کنند. این توصیه در مورد کودکان، نوجوانان و افراد مبتلا به اضطراب یا دارای مشکل خواب هم صدق می کند.

 

گر چه قهوه دیکف امکان دارد آنتی اکسیدان کمتری داشته باشد اما قهوه‌ بدون کافئین و قهوه معمولی، هر دو در مقدار آنتی ‌اکسیدان ‌در حد بالایی قرار دارند. هر دو نوع قهوه می‌ توانند به جلوگیری از سرطان و حتی دیابت نوع ۲ کمک کنند. مصرف قهوه بدون کافئین و یا قهوه کافئین دار، برای حفاظت از نورون‌ها در مغز تاثیر دارد و ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ هایی مثل آلزایمر و پارکینسون شود.یکی از مزایای دیگر قهوه بدون کافئین، کاهش سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده است که بیشتر در افراد حساس و یا دارای مشکلات گوارشی دیده می‌شود. نبود کافئین، کل هدف از نوشیدن قهوه را تغییر می دهد. قهوه به دلیل محتوای بالای کافئین که دارد افراد را سر حال می آورد و خواب را از سر می پراند. نوشیدن روزی دو فنجان قهوه هیچ ضرری ندارد. با این حال اگر کسی عادت دارد روزانه چندین فنجان قهوه بنوشد، روی آوردن به قهوه بدون کافئین می تواند راهی برای کاهش کافئین دریافتی باشد.همچنین کسانی که با اسیدیته قهوه مشکل دارند نیز می توانند ازاین نوع قهوه استفاده کنند. اگر شما دوست دارید بعد از ظهر و شب قهوه بنوشید ولی شب ها خوابتان نمی برد بهتر است شروع به استفاده از قهوه بدون کافئین کنید.

 

در گذشته و گاهاً حتی امروزه قهوه بدون کافئین بد طعم وبد مزه می بود چون بعضی از شرکت ها، قهوه را با ریشه کاسنی که در زمان دم کشیدن رنگ قهوه ای از خود پس می دهد و بسیار به رنگ قهوه شبیه می باشد ترکیب می کردند و به فروش می رساندند.بنابراین توصیه می کنیم برای خرید قهوه بدون کافئین قطعاً از شرکت های معتبر و باکیفیت استفاده کنید تا بتوانید از خواص و فواید این قهوه بهره مند شده و عوارضی برای شما ایجاد نشود.

 

محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی برندهای معتبر خارجی را از شرکت شهریار تهیه کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب مرتبط

وبلاگ

آخرین مطالب