Drag
search
En
قهوه و خواص آن برای سلامتی

وبلاگ

4 like 340 view

قهوه و خواص آن برای سلامتی

قهوه یکی از پرطرفدار ترین نوشینی‌های جهان است. از خواص قهوه میتوان به مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد مفید، اشاره نمود. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه، کمک شایانی به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری می‌کند.

 

شرکت شهریار ارائه دهنده محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی از برندهای معتبر خارجی می باشد.

 

بازدارنده خستگی و بهبود انرژی

قهوه به ما کمک میکند که کمتر خسته شده و انرژی بالاتری را در روز داشته باشیم. این به این دلیل است که قهوه حاوی ماده محرکی به نام کافئین است. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون شما منتشر شده و به مغز شما سفر می‌کند. در مغز، کافئین آدنوزین (adenosine) که یک انتقال دهنده عصبی مهاری است را مسدود می‌کند. (آدنوزین در سلول‌های بدن به عنوان حامل انرژی بکار می‌رود و ترکیب شیمیایی خاصی است، در تمام جانداران برای تبدیل انرژی به کار می‌رود) پس از اینکه کافئین موجود در قهوه به مغز رسید، میزان انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند نوراپینفرین و دوپامین افزایش می‌یابد و منجر به انتشار بیشتر نورون‌ها (neurons) می‌شود. بسیاری از مطالعات انجام شده درباره سلامتی انسانها، نشان می‌دهد که قهوه عملکردهای مختلف مغز را بهبود می‌بخشد. از جمله این عملکردها می‌توان به حافظه، خلق و خوی، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد عمومی ذهن اشاره نمود.

موثر در درمان چاقی و اضافه وزن

درست شنیدید، کافئین تقریباً در هر مکمل چربی سوزی وجود دارد. این یکی از معدود مواد طبیعی است که به چربی سوزی کمک می‌کند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که کافئین می تواند میزان متابولیسم بدن شما را تا 3 تا 11٪ تقویت کند. همانطور که گفته شد، از ویژگی‌های قهوه چربی سوزی است، طبق مطالعات صورت گرفته، کافئین موجود در قهوه به طور خاص می تواند چربی سوزی را تا 10٪ ( در افراد چاق ) و 29٪ (در افراد لاغر) افزایش دهد. با این حال، ممکن است که این تأثیرات، در نوشیدن قهوه در طولانی مدت، کاهش یابد.

بهبود دهنده عملکرد بدن

یکی از ویژگی‌های کافئین این است که می‌تواند سیستم عصبی شما را تحریک و به سلول های چربی علامت می‌دهد که چربی بدن را از بین ببرند. اما قهوه همچنین باعث افزایش سطح آدرنالین در خون شما می‌شود. این هورمون به هورمون مبارزه یا پرواز معروف است که بدن را برای فشار شدید فیزیکی آماده می‌کند. کافئین چربی بدن را تجزیه کرده و اسیدهای چرب را به عنوان سوخت در بدن تبدیل می‌نماید. با توجه به این ویژگی‌های گفته شده در بالا، این که کافئین بتواند به طور متوسط 11 تا 12٪ عملکرد بدنی را بهبود بخشد دور از انتظار نیست. بنابراین، برای استفاده هرچه بیشتر از ویژگی چربی سوزی قهوه، نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه، یک فنجان قهوه میل کنید.

حاوی مواد مغذی ضروری

بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه های قهوه، راه خود را در قهوه ی دم شده شما پیدا کرده و در آن وجود دارند. یک فنجان قهوه حاوی:

  • ریبوفلاوین (ویتامین B2): 11 درصد از RDI (میزان مصرف روزانه مرجع)
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5): 6 درصد از RDI.
  • منگنز و پتاسیم: 3 درصد از RDI.
  • منیزیم و نیاسین (ویتامین B3): 2 درصد از RDI.

 

اگرچه ممکن است این حجم از مواد موجود در قهوه چشم‌گیر نباشد، اما بیشتر مردم از نوشیدن چند فنجان در روز لذت می‌برند، آگاهی و دانستن این مواد مغذی باعث افزایش مصرف قهوه می‌شود، به خصوص برای سلامتی بدن.

کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده سلامتی است که هم اکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر این بیماری قرار داده است. این بیماری با افزایش میزان قند خون که ناشی از مقاومت به انسولین و یا کاهش توانایی ترشح انسولین است مشخص می‌شود. بنا به دلایلی، کسانی که قهوه می‌نوشند، خطر و ریسک کمتری در مقابل ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر قهوه می‌نوشند، 23 تا 50 درصد کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در یک مطالعه کاهش 67 درصدی از ابتلا به بیماری مشاهده شده است. طبق یک بررسی اجمالی از 18 مطالعه از مجموع 457.922 نفر، با کاهش 7 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که روزانه قهوه نوشیدند، همراه بوده است.

محافظت از بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی در جهان و علت اصلی زوال عقل است. بیماری آلزایمر معمولاً افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هیچ درمانی شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. با این وجود چندین روش وجود دارد که می‌تواند در وهله اول از بروز این بیماری جلوگیری کرد. از جمله این روش ها برای حفظ سلامتی، شامل فعالیت های معمول مانند تغذیه سالم و ورزش کردن است، اما نوشیدن قهوه نیز ممکن است بسیار موثر باشد. مطالعات متعددی نشان می دهد كه نوشیدن قهوه تا 65 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین آورد.

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماریهای شایع عصبی در دنیا است. ین بیماری، ناشی از مرگ نورون های تولید کننده دوپامین (Dopamine) در مغز انسان است. همانند آلزایمر، هیچ درمانی شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، که همین دلیل، تمرکز را بر روی پیشگیری از ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را بسیار کاهش می‌دهد، میزان کاهش آن بین 32-60 درصد است. در این شرایط، به نظر می‌رسد کافئین موجود در قهوه بسیار موثر است. زیرا افرادی که قهوه بدون کافئین می‌نوشند، کاهش ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون دیده نمی‌شود.

محافظ احتمالی در بیماریهای کبد

کبد شما یک عضو شگفت انگیز بدن است که صدها کارکرد مهم را انجام می‌دهد. کبد، محافظ اولیه بدن در مقابل چندین بیماری شایع همانند هپاتیت، بیماری کبد چرب است. بسیاری از این بیماری ها میتواند به التهاب کبد (Cirrhosis) منجر شود، به خصوص زمانی که کبد شما درگیر بیماری شده باشد. جالب است که، نوشیدن قهوه ممکن است در برابر التهاب کبد محافظت کند، مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، تا 80 درصد خطر ابتلای کمتری دارند.

قهوه، مبارز افسردگی و داشتن زندگی شادتر

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش چشم‌گیر کیفیت زندگی می شود. این بیماری بسیار رایج است، در حال حاضر تعداد زیادی از افراد نشانه های افسردگی بالینی را در خود دارند. در مطالعات دانشگاه هاروارد که در سال های اخیر منتشر شد، زنانی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان قهوه می نوشند، 20 درصد خطر افسردگی کمتر داشتند. یک مطالعه دیگر بر روی نزدیک به 210 هزار نفر، نشان داد که افرادی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان می نوشند 53 درصد کمتر احتمال خودکشی دارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. این بیماری با رشد غیرقابل کنترل سلول های سرطانی در بدن به پیش می‌رود. به نظر می رسد نوشیدن قهوه در برابر دو نوع سرطان مهم محافظت می‌کند: سرطان کبد و روده بزرگ. سرطان کبد سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است ، در حالی که سرطان روده بزرگ در رتبه چهارم قرار دارد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه، تا 40 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهند. در طی یک مطالعه دیگر که بر روی حدود 500 هزار نفر انجام شده است بیانگر این است که افرادی که روزانه 4-5 فنجان قهوه می نوشند، 15 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنان کاهش یافته است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و خطر سکته مغزی

این درست است، اما با افزایش فقط 4/4 (m/HG)، که تاثیر کمی است و با تداوم نوشیدن قهوه،این تاثیر کم می‌شود. با این حال، بالا رفتن اندک فشار خود ممکن است در بعضی از افراد پابرجا باشد، بنابراین اگر فشار خون بالایی دارید، این مطلب را بخاطر بسپارید. طبق گفته ها، مطالعات صورت گرفته درباره اینکه قهوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد، تایید نمی‌کند. در مقابل آن، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که قهوه می نوشند خطر کمتری در ابتلا به بیماری قلبی دارند. برخی مطالعات همچنین نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه 20٪ خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

قهوه و زندگی طولانی

با توجه به اینکه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها در کسانی که قهوه می نوشند کمتر دیده شده است، جمله ی " قهوه می تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید" معقول است. چندین مطالعه مشاهده ای نشان می‌دهد که کسانی که قهوه می‌نوشند زندگی سالم تری داشته و خطر مرگ کمتری دارند. در دو مطالعه با وسعت بالا، نوشیدن قهوه با 20 درصد کاهش خطر مرگ در مردان و 26 درصد کاهش خطر مرگ در زنان در بازه سنی 18 تا 24 سال همراه بوده است. این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار قوی است. در یک مطالعه 20 ساله، افراد مبتلا به دیابت که قهوه نوشیدند، 30٪ خطر مرگ در آنان کاهش داشته است.

قهوه، بزرگترین منبع آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی غربی

برای افرادی که رژیم غذایی استاندارد غربی را رعایت می‌کنند، قهوه ممکن است یکی از سالم‌ترین جنبه های رژیم غذایی آنها باشد. دلیل آن این است که قهوه یکی از بهترین‌ها در آنتی اکسیدان ها است. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم، آنتی اکسیدان بیشتری از قهوه به نسبت بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنند. در حقیقت، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین نوشیدنی‌های کره زمین باشد.

 

محصولات آسیاب های قهوه، دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه دمی برندهای معتبر خارجی را از شرکت شهریار تهیه کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب مرتبط

وبلاگ

آخرین مطالب